dijous, 15 de gener del 2009

El futur del PC com a plataforma de videojocs

Fa dos anys… i pico em vaig comprar un Intel Core 2 Duo a 1.86 GHz, 2 Gb de RAM, amb una Radeon X1650. No era la típica màquina per a “jugones hardcore” però estem parlant (en el seu moment) d’un PC de gama mitja-alta, sobretot si et conformes jugant amb configuracions i resolucions baixes i busques un ordenador que et permeti fer de tot una mica amb solvència i durant forces anys.

Què està passant amb la informàtica? Com és possible que a finals de desembre de 2008 comencin a sortir jocs que no funcionin bé amb el meu equip? Parlo de GTA IV, parlo del nou Lord Of The Rings Conquest... i d’altres.

Això no és cap novetat, l’usuari de PC sempre ha estat un "pringat" que ha d’actualitzar constantment el seu sistema si vol estar a l’última i vol gaudir de fps, simuladors... però en els darrers 5-7 anys, el panorama ha empitjorat notablement. Sinó, només cal dir un nom Crysis i tot el rebombori que es va generar quan van sortir publicats els seus requisits mínims de funcionament, crítiques que considero exagerades perquè els seus requisits es van convertir, en poques setmanes, en un estàndard, i jocs posteriors els han superat considerablement.

Volen acabar amb la indústria del PC com a plataforma de videojoc? No, no ho crec, i de fet, fabricants de software i hardware s’estan aliant i arribant a acords per tal de defensar-lo, però la realitat es que està agonitzant.

Les causes? No, no penseu en la pirateria. És cert que la pirateria és un tema greu i perjudica a la indústria en general i, especialment, al PC, però no crec que en sigui culpable. L’autèntic culpable és la frustració que patim els usuaris d’aquesta plataforma, per pagar molts diners per un equip que als 2-3 anys queda obsolet, comprant jocs que, un cop instal·lats, no funcionen o no ho fan correctament per defectes de programació. Perquè estem farts de passar-nos el dia actualitzant drivers o patint els sistemes anticòpia que limiten el nombre d’instal·lacions o que creen conflictes amb l’ordinador, passant-nos mitja hora provat configuracions diverses per tal d’optimitzar el funcionament dels videojocs que amb tanta il·lusió hem comprat, tenint en compte que molts d’ells són ports de les versions de videoconsola.

Ara em direu que això fa anys que passa i que no afecta negativament el PC. Estic d’acord, però això comença a canviar. Fins fa poc, el PC era l'única plataforma que et permetia jugar en alta definició, amb fps, simuladors, jocs de rol i d’estratègia, aventures gràfiques, i amb una bona connexió online. Ara això ha canviat, per 400 € és possible comprar un televisor HD Ready (per 800 € un Full HD) i gaudir amb l’XBOX 360 o PS3 de jocs en alta definició, els gèneres fins ara exclusius del PC es traslladen a videoconsola, i XBOX Live de Microsoft ofereix una experiència online comparable a la del PC.

Les videoconsoles són més barates que un PC i ofereixen un mínim de 5-7 anys de vida durant els quals tots els jocs que surtin en aquella plataforma et funcionaran a la perfecció, sense haver de canviar gràfiques, ampliar RAM o patir per si s’executarà bé o no.

Per què m’he de comprar un PC per a jugar? Al PC només li queden dos línees de defensa, cada cop més febles: la possibilitat d’incorporar MODS als jocs i el sistema de control. Pel que fa als MODS, jocs com Little Big Planet de PS3 demostren que és possible oferir editors de nivells i personatges en una videoconsola, i que els usuaris puguin compartir-los; pel que fa al sistema de control la cosa està a punt de canviar radicalment.

El control incideix directament en la jugabilitat, i metre que els gamepads són perfectes per a jocs de plataformes i arcade, pel que fa als FPS i jocs d’estratègia és indubtable que la precisió del teclat i ratolí són insubstituïbles, fins ara. Aquest matí llegia un article d’Antonio Carrasco (Casidios) cofundador i redactor d’Akihabara Blues anomenat La reinvención del wiimote. Recomano la seva lectura i que cadascú n’extregui les seves pròpies conclusions, però personalment, tinc claríssim que al 2010, coincidint amb l’aparició de la nova generació de consoles (prevista entre el 2010 i 2012 segons com afecti la crisi al sector del videojoc) amb molta seguretat s’implementi un nou control inalàmbric, molt més precís que el Wiimote i que pot oferir una experiència de joc superior a l’actual.

Imagineu la propera generació de videoconsoles, amb una potencia gràfica i un sistema online molt superior a l’actual i equiparable al del PC, oferint un ampli ventall de gèneres (rol, acció, aventura, fps, estratègia) i un control precís. Sense oblidar les opcions multimedia (reproducció de pel·lícules, música, navegació per internet) que les videoconsoles actuals ja ofereixen. En quin lloc quedarà el PC com a plataforma de joc?

Temps al temps...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada