divendres, 11 de gener del 2008

La vida de los otros

El 2007 ens ha portat "La vida de los otros" (Das Leben der Anderen), sense cap dubte una de les millors pel·lícules de l'any (a banda de "The Fountain" i d'altres que m'agradaria comentar), i en aquest cas sí hi ha unanimitat.

Si he de qualificar la pel·lícula amb una única paraula, aquesta és "Humanitat", la humanitat que desprèn la història, els personatges, i el sorprenent Ulrich Mühe, un actor que em sap greu haver-lo descobert tan tard i que sap crear i donar vida a un personatge sense quasi obrir la boca.

"La vida de los otros" tracta un tema encara tabú a Alemanya: l'espionatge, la vigilància i la repressió que duia a terme la policia secreta de la RDA (el Ministeri de Seguretat Estatal o Stasi) a tots aquells ciutadans, polítics i intel·lectuals que poguessin ser crítics amb el sistema. No és només un tema tabú pel fet de ser recent (fins els anys 80) sinó perquè alguns col·laboradors i espies de l'Stasi eren amics propers, companys de feina i familiars dels espiats. Sense anar més lluny, el propi Ulrich Mühe va estar casat amb la també actriu Jenny Gröllmann, i durant els sis anys de matrimoni la seva dona va cooperar amb l'Stasi.

L'opera prima de Florian Henckel von Donnersmarck tracta amb rigor una part de la història (recent) de l'Alemanya de l'Est, i en fa un clar retrat polític, social i cultural; però el més important per a mi, no deixa de banda la humanitat dels personatges. Molts cops, a l'hora de tractar temes històrics els directors tendeixen al documental, volen ser tan fidels a la realitat que s'obliden de crear uns personatges profunds, vius i creïbles, de manera que la història que ens expliquen es torna freda. Florian Henckel no cau en aquest error i sap crear una història humana, on t'identifiques immediatament amb els personatges i els "vius". Amb paraules del propi director, és "una història real amb gent real".

Tots els actor estan fantàstics, però destaca absolutament Ulrich Mühe amb la seva interpretació "subtil". Interpreta el Capità Hauptmann Gerd Wiesler, l'espia encarregat de vigilar el dramaturg Georg Dreyman (interpretat per Sebastian Koch). El ritme de la pel·lícula, la narració... són exquisits, i la evolució del personatge del principi fins el final (el seu viatge interior, emocional) no podria ser descrita millor.

Per altra banda, el guió, la direcció i el muntatge també són uns clars exemples de com s'ha de fer una pel·lícula, sense caure en el melodrama, mostrant en una imatge, un gest o una mirada el que no podríem expressar ni en un milió de paraules. Florian ens explica una història complexa, ens mostra uns personatges complexes i la pel·lícula, en els seus 140 minuts et manté atent i no decau ni en un sòl instant.

En resum, per a ser un bon actor no cal sobre actuar i per a explicar una història densa no cal posar veus en off, utilitzar efectes especials constantment... Quan una pel·lícula abusa de sobre actuacions i de veus en off es que el director no sap com explicar-la i no sap emocionar. Aquesta pel·lícula és doncs una mostra de com s'ha d'actuar, com s'ha d'escriure un guió i com s'ha de dirigir els actors. INDISPENSABLE.

Tràiler



2 comentaris:

  1. A Europa i, especialment, a Alemanya hi ha cada cop més un cine potent i innovador que supera, i de tros, moltes produccions americanes. Aquesta pel·lícula n'és un exemple clar.

    ResponElimina
  2. Gràcies de nou, lycaon, pel teu comentari.

    La vida de los otros és una pel·lícula que arriba, sap connectar amb la gent perquè és una pel·lícula molt humana, però sense caure en el melodrama "barato". És un producte molt bén fet, amb interpretacions sólides.

    Visca el cinema europeu i l'independent, calen propostes noves, fresques i diferents. Estem ja una mica farts de veure sempre la mateixa pel·lícula, amb el mateix patró de guió.

    ResponElimina