És difícil recordar un videojoc que hagi creat una divisió tan clara entre usuaris i crítica. Segons Metacritic, en el moment de redactar el post, 17 reviews atorguen un 8,4/10 de mitja i 1387 usuaris atorguen un 4,1/10. Com és això possible?
Fem una mica d'història. Tot i que és cert que els orígens de Bioware estan estretament lligats al PC: Baldur's Gate (1998), Baldur's Gate II: Shadows of Amn (2000) i Neverwinter Nights (2002), i que Bioware és el que és avui en dia gràcies a tota una comunitat de fans de PC que han donat suport als seus productes i que s'han mantingut fidels al llarg de 16 anys; cal recordar que Bioware fa 9 anys que dóna prioritat a les consoles (XBOX principalment) i que desenvolupa els motors gràfics pensant en elles:
- Star Wars: Knights of the Old Republic (2003) va suposar el salt de Bioware a les videoconsoles. KOTOR va sortir al mercat per a XBOX i, uns mesos més tard, per a PC, amb un motor gràfic pensat per a funcionar en videoconsola i excel·lentment optimitzat per a PC. Continuava adaptant el sistema de rol de Dungeons & Dragons però eliminava la perspectiva zenital i els membres del grup només podien ser controlats amb el teclat (desapareixia el point & click) buscant una experiència més immersiva i orientada a l'acció.
- Jade Empire (2005) va sortir en exclusiva per a XBOX i fins dos anys més tard no es va optimitzar per al PC, tractant-se d'un joc que abandonava absolutament el rol tradicional per oferir una aventura 100% d'acció amb elements de rol amb un control molt simple i bàsic, de molt poca durada i sense possibilitat de crear un heroi "personalitzat" però, això sí, amb un excel·lent disseny visual de personatges i escenaris.
- El mateix 2007 arriba al mercat, en exclusiva per a XBOX 360, Mass Effect, una nova aproximació al món del rol des de la perspectiva dels FPS, i no serà fins gairebé un any més tard que no apareixerà en PC.
És per aquest motiu que Dragon Age: Origins va crear tanta expectació. Bioware tornava als seus propis orígens, desenvolupava un joc pensant en el PC i en la comunitat fan "de tota la vida". Bioware s'entregava a ells oferint un nou "Baldur's Gate" més accessible i tècnicament adequat als nous temps, amb unes eines d'edició per a que la comunitat pogués crear lliurement les seves aventures... I el més important de tot: assentava el punt de partida, la base per crear una nova gran saga com havia succeït feia onze anys amb Baldur's Gate II: Shadows of Amn.
Potser les vendes no van estar a l'alçada, potser el port a consola no va estar prou optimitzat, potser no sortien els números i Electronic Arts es va posar nerviosa... Sigui com sigui Bioware va replantejar la seva estratègia i va reconduir el desenvolupament de Dragon Age 2 per tal que també pogués ser gaudit en XBOX 360 i PS3 (càmera zenital, llibreries DirectX 9...) i fos més accessible per al públic potencial (cal recordar que parlem de la "indústria del videojoc" perquè, malauradament, es tracta d'un negoci).
Després d'unes 10 hores de joc són clars els sacrificis que s'han fet per a millorar-ne l'acessibilitat per als nous jugadors i la seva simplificació en molts aspectes (no es poden editar els punts d'atributs, habilitats i talents inicials, no podem escollir la raça, ni es poden crear trampes ni modificar l'armadura dels companys de grup, entre d'altres).
Per altra banda, tinc la impressió que al joc li manquen uns mesos de desenvolupament i que tot plegat s'ha fet a cuita-corrents: molts combats consisteixen en fer front a onades d'enemics que apareixen del no-res i que no representen cap dificultat (recomano jugar al nivell difícil, com a mínim!!!), la IA dels enemics podria haver estat més elaborada, el motor gràfic no ha patit cap millora substancial i no està a l'alçada d'un triple A (impressionen més els vídeos de The Witcher 2: Assassins of Kings), manquen escenaris i localitzacions més variades, l'opció del DirectX 11 no va inclosa en el DVD i s'ha de descarregar d'internet (i amb problemes de Drivers amb nvidia), la Banda Sonora està poc inspirada, la insistència d'Electronic Arts d'escurçar els jocs i obligar-nos a comprar DLC (que, per altra banda, no aporten absolutament res), la manca d'un editor per a la Comunitat, la manca d'una edició col·leccionista en condicions...
En definitiva, Dragon Age 2 suposa un clar pas enrere respecte la seva primera part i no està a l'alçada de les expectatives creades. Ara bé, aquests sacrificis es compensen amb novetats dirigides a augmentar la immersió del jugador i la seva interacció amb els companys de grup (les decisions que prenem incideixen directa i constantment en els nostres companys i en la història). El disseny de Kirkwall és impressionant, la ciutat és absolutament imponent i plena de racons a descobrir, la trama absorbeix totalment al jugador (com des de sempre ens té acostumats Bioware), el sistema de combat és exactament igual al de Dragon Age: Origins i millora en intensitat i en ritme amb una coreografia molt més espectacular i frenètica, i a nivell difícil o nightmare suposa un bon repte.
En conclusió, i a l'espera de completar el joc (unes primeres impressions no són més que això, unes impressions), Dragon Age 2 es presenta com un joc notable, però amb un potencial no del tot ben aprofitat. El seu gran error és dir-se Dragon Age i no haver estat a l'alçada de les expectatives creades i no representar el que, al seu moment, va suposar Baldur's Gate II respecte Baldur's Gate; però també seria un gran error, per part nostra, ignorar-lo i no donar-li l'oportunitat que es mereix.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada